SPONSORED BY

perjantaina, tammikuuta 21, 2011

Jänis voittaa tiikerin

Ajattelen. Siis olen. Tuttu sanonta? Viime vuosi herätti minut kuuntelemaan itseäni. Ottamaan ohjat omiin käsiini ja täten päättämään itse asioista.  EM-kilpailuihin valmistautuminen oli kaiken muuttava tekijä. Koko talven ja kevään olin treenannut ja syönyt pilkuntarkasti niinkuin valmentajani minua neuvoi, ajattelematta, soveltelematta omiani, kyseenalaistamatta mitään. Ihan hyvin meni, keväällä olin suhteellisen hyvässä kunnossa ja itse kevään päätähtäimeen, EM-kisoihin oli aikaa vielä kuutisen viikkoa hioa kuntoa paremmaksi. Kävi kuitenkin niin, että valmentajani ei omien kiireitensä takia ehtinyt tapaamaan minua kasvotusten kertaakaan tuona aikana, katsomaan kuntoani, määräämään aerobisista tai laatimaan viimeistelyjä. Olin omillani ja paineet jotka olin asettanut itselleni eivät olleet pienimmät mahdolliset. En osannut kuunnella kehoani saati tehdä oikeita ratkaisuja, joita tietenkin näin jälkeenpäin on helppo keksiä, joten painoin etennpäin vain yhdellä ainoalla osaamallani keinolla: kovempaa treeniä alhaisilla kaloreilla.

Lopputulos ei ollut hyvä. Olin ylikunnossa, lihakset totaalisesti tukossa, mikään pieninkään hiilihydraattitankkaus ei imeytynyt kunnolla vaan johti nesteiseen lopputulokseen vaikka olisin päälläni seissyt ja saunassa istunut koko viikon. Voitte vain kuvitella kuinka pettynyt olin itseeni ja koko projektiin kun kävi miten kävi. Perfektionistille kuten minulle se oli kuin pahimmasta painajaisesta.

Me today, 12 weeks out.

Mutta se on hyvä että se on nyt koettu. Eihän siihen kokemukseen kuollutkaan (eikä siinä vahingoittunut sivullisia tai viattomia eläimiä). Nyt olen viisaampi, ja kun tuntuu ettei oma viisaus auta, onhan minulla aina Kimmo, Jarmo ja Jerry apunani ja treenauttajina kun siltä tuntuu.

Ja jos tuntuu, että viime vuosi oli sinullakin jostain syystä vaikea pettymysten, vastoinkäymisten tai sydänsurujen vuoksi, voin kertoa että niin oli tarkoitettu. Silloin oli kiinalaisen kalenterin mukaan tiikerin vuosi. Tiesittekö mikä vuosi nyt alkaa? Uskoo ken tahtoo, mutta nyt alkaa minun vuoteni :-).

4 kommenttia:

  1. Ja tänä vuonna olet parempi kuin koskaan! Nyt selvisi minulle sekin mysteeri "mikä meni vikaan" kun kovasti ihmettelin vaisua kisakuntoasi.
    Harmi ettet kerro tuollaisen valmentajan nimeä sillä ammattilainen ei ikinä jättäisi valmennettavaansa pulaan, etenkään noin tärkeiden kisojen alla. Omat kiireet on vaisu tekosyy sillä silloin ammattilainen koordinoisi asiat hyvissä ajoin niin, että valmennettava saa 24/7 tukea jollei vakio valmentajalta niin sitten joltain luotetulta toiselta ammattilaiselta.
    Tsemppiä jatkoon!

    VastaaPoista
  2. Heippa Anonyymi, kiitos kommentista. Olen kanssasi sataprosenttisesti samaa mieltä, valmentaja seisoo valmennettavansa takana aina ja kaikissa tilanteissa. Ajatukseni tuossa kirjoituksessa oli kuitenkin kokonauskuvan näkeminen jo hieman toisesta näkökulmasta kuin "petetyn urheilijan karvas tilitys". Every cloud has a silver lining.
    :)Erika

    VastaaPoista
  3. Hei Erika, on helppo uskoa, että tämä vuosi on sinun vuotesi. Anna palaa vain ja menestystä kisoihin!!

    VastaaPoista
  4. Kiitos kovasti TahdonWoima!
    :)Erika

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.